Leiderschap en communicatie
Om de doelen te bereiken, is het van belang dat medewerkers betrokken zijn en zich gehoord en gezien voelen. Goed leiderschap is daarvoor het sleutelwoord en heeft binnen Juva continu aandacht. Wij zijn een mensgerichte organisatie en geloven in de kracht van autonomie. Daar willen we onze leiderschapsstijl op inrichten. Bij onze visie past het om medewerkers te stimuleren en uit te dagen om zichzelf te ontwikkelen en het beste uit zichzelf te halen. In het kader van ‘De kracht van samen’ willen we bij medewerkers benadrukken dat iedereen anders is, maar dat je samen verder komt. Dat is dan ook de basis van het leiderschapsprogramma waarvoor we in 2024 het fundament hebben gelegd.
Ten behoeve van een blijvende inzetbaarheid wordt jaarlijks een persoonlijk budget (conform CAO) ter beschikking gesteld om de kennis actueel te houden of de mentale of fysieke gezondheid te vergroten. De aanvragen zijn als volgt verdeeld:
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
|
---|---|---|---|---|---|
Besteding van persoonlijk budget |
Aantal aanvragen |
Aantal aanvragen |
Aantal aanvragen |
Aantal aanvragen |
Aantal aanvragen |
Kennis en vaardigheden |
5 |
6 |
4 |
7 |
3 |
Ontspanning |
9 |
11 |
10 |
10 |
5 |
Beweging en voeding |
143 |
115 |
99 |
157 |
103 |
Arbomiddelen (tijdelijke optie) |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
87 |
20 |
Stakeholdersbetrokkenheid en -dialoog
Omdat we de energietransitie niet alleen kunnen realiseren, is samenwerken een belangrijke bedrijfswaarde van Juva. We zijn ons al jaren bewust van het belang van een goede relatie met onze stakeholders en onze omgeving. Om zo goed mogelijk invulling te geven aan de behoeften en verwachtingen van onze stakeholders is het belangrijk te weten wat er speelt. Daarvoor hanteren we een stakeholdersmap die elk jaar wordt geüpdatet. Zo ook in 2024. Aan de hand van deze stakeholdersmap betrekken we onze stakeholders bij onze organisatie en onze activiteiten.
Vanaf 2024 hebben we de stakeholdersdialoog ook opgenomen in een van de strategische doelen. Het resultaat van de strategische doelen is dat we het energiesysteem in de regio vormgeven in samenwerking met onze stakeholders. Het is van belang dat we de behoeften van onze klanten voor de lange termijn samenbrengen met de mogelijkheden van het energiesysteem. Daarnaast willen we dat onze klanten bij het bepalen van hun toekomstplannen op de hoogte zijn van de mogelijkheden en onmogelijkheden van het energiesysteem. In 2024 zijn daarvoor de eerste stappen gezet.
Om te monitoren of we op de goede weg zijn, voeren we met enige regelmaat stakeholdersonderzoeken uit. Zowel op eigen gelegenheid als in samenwerking met de andere netwerkbedrijven. Daarnaast wordt op maandbasis de klanttevredenheid en CES-score (Customer Effort Score) gemeten.
Verbeterpunten voor 2025 zijn onder andere het sluiten van de feedbackloop door de gehele organisatie en het zuiverder meten van de Customer Effort Score.
Stakeholders |
Bespreekpunten |
Communicatievorm |
Frequentie |
---|---|---|---|
Medewerkers |
Informeren |
Kwartaalmeeting |
4x per jaar |
Intranet |
Dagelijks |
||
Kortsluiting/ zeepkist |
1x per maand |
||
Interactie |
Teamsoverleg |
Per team wisselend/eigen invulling |
|
Dagstart/ Scrums |
Per team wisselend/eigen invulling |
||
Ontwikkelgesprekken |
2x per jaar |
||
Toolbox |
1x per maand |
||
Feedback geven |
MVO-enquete |
1x per 3 jaar |
|
MTO |
1x per 3 jaar |
||
RvC |
Verantwoorden |
Overleg directie |
5 tot 6x per jaar |
Informeren |
Overleg MT |
1x per jaar |
|
Betrekken |
Overleg OR |
1x per jaar |
|
Aandeelhouders |
Verantwoorden |
AVA |
1x per jaar |
Informeren |
Jaarverslag |
1x per jaar |
|
Betrekken |
MVO-enquete |
1x per 2 jaar |
|
Strategische Samenwerkpartners |
Samenwerking |
Overleg |
1x per maand |
Klanten |
Informeren |
Websites |
Dagelijks |
Betrekken |
Nieuwsbrief |
1x per kwartaal |
|
Relatiebeheer |
Portal |
Dagelijks |
|
Dienstverlening |
Social Media |
Dagelijks |
|
Samenwerking |
Klanttevredenheid |
Periodiek |
|
Bezoeken |
Periodiek |
||
Dialoog |
naar behoefte |
||
MVO-enquete |
1x per 3 jaar |
||
Leveranciers |
Relatiebeheer |
Website |
Dagelijks |
Samenwerking |
Gesprekken |
Periodiek |
|
Informeren |
RFI/RFP |
Periodiek |
|
Compliance |
Leveranciersbeoordeling |
1x per jaar |
|
MVO-enquete |
1x per 2 jaar |
||
Marktpartijen |
Informeren |
Website |
Dagelijks |
Privacy & Security |
Berichtenverkeer |
Dagelijks |
|
Overheden |
Informeren |
Website |
Dagelijks |
Vergunningen |
Jaarverslag |
1x per jaar |
|
MVO-enquete |
1x per 5 jaar |
||
Toezichthouder |
Informeren |
Website |
Dagelijks |
Verantwoorden |
Jaarverslag |
1x per jaar |
|
Investeringsplan |
1x per 2 jaar |
||
Inspecties |
Periodiek |
||
Informatieverzoeken |
Periodiek |
||
Energiesector |
Samenwerking |
Werkgroepen |
Periodiek |
Kennisuitwisseling |
Ledenraad |
Periodiek |
|
Maatschappelijke organisaties |
Samenwerking |
Website |
Dagelijks |
Betrekken |
Jaarverslag |
1x per jaar |
|
Gesprekken |
Periodiek |
Interne communicatie
De uitdagingen waar Juva voor staat, vragen om effectieve interne communicatie. Wat ooit een redelijk stabiele werkomgeving was, is door de dynamiek van de energietransitie behoorlijk veranderd. Als netwerkbedrijf moeten we focus houden op veiligheid en betrouwbaarheid. Daar staat tegenover dat de veranderingen van de markt, de houding van onze klanten, het tempo van de werkzaamheden, de gespannen arbeidsmarkt en digitalisering ook onze aandacht vragen.
Het is van belang om aandacht te hebben voor de betrokkenheid en de motivatie van onze medewerkers. Zij moeten zich gehoord voelen en vereenzelvigen met de bedrijfsdoelen. Dit vraagt om kennisdeling en draagvlak voor veranderingen. Er is binnen Juva veel aandacht voor interne communicatie en daarbij is een grote rol weggelegd voor Jim. Jim (Juva Informatie Medium) bestaat uit een social intranet en een narrow-casting systeem waar dagelijks nieuws op wordt gedeeld. Daarnaast organiseren we ieder kwartaal een medewerkersbijeenkomst en vinden er maandelijks kennisoverdrachtsessies plaats van en voor iedereen. Op werkmaatschappij- en teamniveau vinden ook maandelijks informatiesessies plaats.
Het bereik van het social intranet is 90%. De opkomst van de medewerkersbijeenkomsten is 70% en met uitgesteld kijkgedrag 85%.
Sociale veiligheid
Wij hebben al vele jaren een vertrouwenspersoon en in 2024 is besloten een extra vertrouwenspersoon aan te stellen. Daarmee krijgt een medewerker de mogelijkheid om zelf te kiezen bij wie hij of zij een melding doet en is ook bij ziekte of vakantie een vertrouwenspersoon beschikbaar. Een incident in 2024 gaf aanleiding om het beleid ten aanzien van sociale veiligheid aan te scherpen. Met inbreng van medewerkers uit onze organisatie gaan we sociale veiligheid nadrukkelijker onder de aandacht brengen. Wij hechten veel waarde aan sociale veiligheid binnen onze organisatie en dat krijgt daarom blijvende aandacht.
Binnen Juva hebben wij een klokkenluidersregeling. Medewerkers kunnen misstanden melden bij de vertrouwenspersoon en/of het Huis voor Klokkenluiders en er wordt zo nodig een melding gemaakt bij de ACM.
Training
Training en opleiding zijn pijlers onder aantrekkelijk werkgeverschap. Wij hebben ruime budgetten voor persoonlijke ontwikkeling en willen zo bijdragen aan het functieperspectief en het carrièreperspectief van medewerkers. Onze medewerkers volgen regelmatig technische trainingen die in het kader van BEI en VIAG verplicht zijn. In veel trainingen besteden we aandacht aan leiderschap: onder meer in de PIT-training (Professionals In Transitie) voor jonge medewerkers en de LEV-training (Leren Ervaren/Veranderen/Verdiepen/Versnellen/Verbeteren/Vertragen) voor medewerkers in de mid-career fase.
Opleiding |
Aantal deelnemers |
Slagings-percentage |
---|---|---|
Totaal |
278 |
99,63% |
VCA |
15 |
100% |
VIAG |
36 |
100% |
BEI |
90 |
98% |
BHV |
51 |
100% |
Intense/veiligheid in de praktijk |
26 |
100% |
Logistiek |
0 |
|
Verkeer |
60 |
100% |
In 2024 hebben wij het volgen van opleidingen toegankelijker gemaakt. We laten duidelijker zien welke mogelijkheden er zijn. Met een goede afspiegeling van de medewerkers is een bijeenkomst georganiseerd om te achterhalen wat er nodig is voor een lerende organisatie. Daaruit bleek onder meer dat ‘training on the job’ van grote waarde is. In 2025 willen we een en ander vertalen in een concreet actieplan en willen we ervoor zorgen dat opleidingen en trainingen nog effectiever benut worden en Juva de kennisintensieve, vooruitstrevende organisatie blijft, waar medewerkers zich geïnspireerd en ondersteund voelen.
Om de gewenste capaciteitsuitbreiding en de toenemende activiteiten te kunnen realiseren, heeft Juva behoefte aan extra monteurs. Wij leiden zelf veel nieuwe monteurs op, we hebben in 2024 het bestaande leerlingentraject verder uitgebreid en we werken aan optimalisatie van het opleidingsproces. We hebben de opleidingsroute samen met opleidingspartners aangescherpt en we zorgen voor betere begeleiding van de nieuwe collega’s.
Aantal |
||
---|---|---|
2024 |
2023 |
|
BBL-leerlingen |
19 |
18 |
Stageplaatsen |
15 |
11 |