Strategische ontwikkelingen

Voor Anexo was 2019 een goed jaar: wij realiseerden een mooie groei in omzet en netto winst. We hebben een aantal grote contracten afgesloten, waaronder een belangrijke met KPN. Dit nieuwe, vijfjarige contract (met mogelijkheid tot verlenging van nog eens vijf jaar) gaat verder dan alleen meetdiensten. Voor KPN zijn wij een strategisch partner voor de verdere verduurzamingsambities die zij hebben.

Aan de infra kant hebben we weer een aantal mooie projecten gedaan en wordt steeds meer nadruk gelegd op het onderhoud en beheer voor klanten. Schiphol en Trias Westland zijn twee grote klanten waar dit steeds meer ingevuld wordt.

Anexo gaat zich de komende jaren steeds meer ontwikkelen tot partner van strategische klanten die ambitie hebben op het gebied van verduurzaming. Met deze groep klanten willen wij een relatie voor de lange termijn realiseren. We willen bovendien meer zijn dan een leverancier van standaard oplossingen en juist onze meerwaarde bewijzen als een partij die echt meedenkt. Dit strategische samenwerken vraagt om een andere organisatie en de invulling daarvan gaan we in 2020 verder vormgeven. Thema’s als makkelijk zakendoen en dicht op de klant zitten, spelen in dat proces een belangrijke rol.

Voor het meetbedrijf hebben we concrete plannen gemaakt om de performance te verbeteren. Daarbij is er extra aandacht voor de operationele kosten en de investeringen. We hebben stappen gezet om dat goed in balans te krijgen.

In 2020 gaan we aanvullende diensten ontwikkelen. Belangrijk daarbij is dat we dit doen vanuit de klantvraag. We luisteren naar onze klanten en vragen waar zij behoefte aan hebben. De ontwikkeling van nieuwe producten en diensten vindt dus plaats vanuit een pull-strategie en niet vanuit een push-strategie.

Organisatie verder verbeteren

Kijken we naar de organisatie, dan kunnen we constateren dat in 2019 een goede basis is gelegd voor verdere groei. De officiële organisatie is steviger neergezet, verantwoordelijkheden zijn duidelijker vastgelegd en we hebben heldere keuzes gemaakt in wat we wel en niet gaan doen, welke klantengroepen we willen bedienen en hoe onze marktbenadering eruit moet zien.