Ontwikkelingen in de energiemarkt

De komende jaren staat verduurzaming en vermindering van de CO2-uitstoot centraal. Capturam richt zich op duurzame en innovatieve activiteiten die bijdragen aan de verduurzaming van de energievoorziening in de regio. Zo participeren wij in Trias Westland B.V. (45%) en Energie Transitie Partners B.V. (50%) om de ontwikkeling van geothermie en andere duurzame technieken te versnellen.

Trias Westland 2

In 2019 is Trias Westland, een initiatief van Royal FloraHolland, HVC en Capturam, gestart met de eerste warmtelevering. Omdat de Triaslaag niet geschikt is gebleken voor warmtewinning, is besloten tot realisatie van een tweede doublet in de Onder-Krijtlaag binnen het bestaande project om aan de oorspronkelijke warmtevraag te kunnen voldoen. Trias Westland verkreeg daarvoor SDE+-subsidie. Het unieke van het tweede doublet is dat tuinbouwondernemers voor een deel zelf mee-investeren in Trias Westland 2.

Warmtesysteem Westland

In het verslagjaar is Warmtesysteem Westland concreet geworden. ETP (Energie Transitie Partners) is gestart met twee aardwarmteprojecten: in Monster en Maasdijk. Meerdere projecten zijn in voorbereiding en Capturam fungeert als mede aanjager voor nieuwe projecten. Bij de nieuwe projecten is de rol van Capturam beperkt tot de infrastructuur als gevolg van wet VEt.

WarmingUP

Capturam neemt deel in het warmtecollectief WarmingUP, dat door TNO is opgezet. Het belangrijkste doel van WarmingUP is de ontwikkeling van collectieve warmtesystemen die betaalbaar, duurzaam, betrouwbaar, praktisch uitvoerbaar en maatschappelijk aanvaardbaar zijn.

100MW-project

In 2019 is Capturam druk bezig geweest met de voorbereiding van de oprichting van een regionaal warmtetransportbedrijf. Naar verwachting krijgt de daadwerkelijke oprichting in 2020 vorm. Het warmtetransportbedrijf is nodig om lokale warmteprojecten te verbinden tot één systeem wat de levering van restwarmte aan de regio mogelijk maakt. Via ETP zijn we nauw betrokken bij het 100MW-project. Hiermee gaan we invulling geven aan de intentieovereenkomst die we hebben getekend om restwarmte vanuit de Botlek beschikbaar te krijgen voor de glastuinbouw.

Resultaat

Samenvattend kunnen we constateren dat de energietransitie bij Capturam volop in uitvoering is. De eerste fysieke warmtelevering door Trias Westland is gestart en daarmee is een eerste stap gezet naar het uiteindelijke doel: komen tot één systeem dat 300 MW aardwarmte en 200 MW restwarmte verbindt en daarmee meer dan 65% van de warmtebehoefte invult.