Zeer hoge beschikbaarheid

De voornaamste taak van Westland Infra Netbeheer is zorgen voor een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening. Daarbij streven wij naar een optimale prestatie, naar een minimum aantal storingen en zo min mogelijk uitval van ons elektriciteits- en gasnet in de regio Westland en Midden-Delfland tegen zo laag mogelijke kosten.

Het verslagjaar 2019 laat een zeer hoge beschikbaarheid zien. We kregen te maken met nog minder uitval dan ons eigen gemiddelde, dat al bijzonder laag is. Waar in voorgaande jaren de uitvalduur van elektriciteit tussen de 10 en 12 minuten schommelde, bleef dit in 2019 beperkt tot slechts 5 minuten. De uitval van gas was vergelijkbaar met voorgaande jaren. Met deze cijfers scoren wij opnieuw ver onder het landelijk gemiddelde, wat ligt rond de 21 minuten.

We spelen een rol in de transitie naar duurzame energie. Dit in samenwerking met Capturam. Wij verwachten voor de toekomst een toename van de vraag naar elektriciteit. Daar zijn we uitstekend op voorbereid. Tegelijk richten we ons op een gelijkblijvende vraag naar gas, of in ieder geval het in stand houden van de bestaande gasnetten. Wij willen ons onderscheiden als een kwalitatief hoogstaande netbeheerder, allereerst voor de glastuinbouw, maar zeker ook voor de inwoners binnen ons verzorgingsgebied.

Graafschade voorkomen

De hoge beschikbaarheid is grotendeels te danken aan de solide inrichting van ons net en onze aandacht voor preventief onderhoud. Een groot deel van de uitval wordt echter veroorzaakt door externe factoren en dan met name graafschade. In 2019 hebben we daar minder last van gehad.

Om de graafschade structureel terug te dringen, heeft het KLO (Kabel en Leiding Overleg) de CROW500 ingevoerd. Deze richtlijn hebben wij in 2019 binnen Westland Infra geïmplementeerd. Daarnaast hebben de provincie Zuid-Holland en alle Zuid-Hollandse netbeheerders een graafprotocol afgesproken om het verleggingsproces van kabels en leidingen in de ondergrond te versoepelen. Op 12 april hebben wij dit Uitvoeringsprotocol Kabels en Leidingen Provincie Zuid-Holland 2019 ondertekend. In dit protocol zijn (proces)afspraken vastgelegd tussen de provincie en de directies van Dunea, Evides, Oasen, Stedin, Velin, Liander en Westland Infra.

Slimme meter

In 2019 hebben wij 11.665 slimme meters aangeboden en 9.885 meters geplaatst. In 2020 hopen we de grootschalige aanbieding zo veel mogelijk af te ronden, zodat circa 90% van de bewoners in ons werkgebied over een slimme meter beschikt. Om ook die laatste 10% te stimuleren om over te stappen, heeft de overheid de uitrol van de gratis plaatsing met twee jaar verlengd. Echter, de crisis met betrekking tot het corona virus zorgt er wellicht voor dat de landelijke uitrol van de slimme meter gaat opschuiven.

Vervanging grijs gietijzer

In 2019 vond in Den Haag een ernstige gasexplosie plaats, veroorzaakt door een scheur in een gasleiding van grijs gietijzer. Sinds 1994 is het leggen van dergelijke leidingen verboden en in 2010 hebben de netbeheerders een programma opgesteld om dit type leidingen versneld te vervangen. Westland Infra is daar al ver mee en eind 2022 zullen alle leidingen vervangen zijn. Tot die tijd worden alle leidingen van grijs gietijzer jaarlijks gecontroleerd: een werkwijze die wij al enige jaren hanteerde, maar nu verplicht geworden is voor alle netbeheerders.

Transparantie is bij een onderwerp als dit erg belangrijk en daarom hebben wij op de website een plattegrond geplaatst, waarop te zien is waar de laatste leidingen van grijs gietijzer liggen.

Elektriciteitsnet verzwaren

Het elektriciteitsnet van Westland Infra Netbeheer had – in tegenstelling tot verschillende andere netbeheerders – in 2019 geen last van congestie of tekort aan capaciteit. Tijdens de WKK-hausse hebben wij ons net aangepast op teruglevering van tuinders en de kabels flink verzwaard. Van die forse uitbreiding van het net profiteren we nu. Er is voorlopig nog genoeg ruimte en aangezien er in de regio weinig plaats is voor grootschalige zonne- of windparken, verwachten wij dat dit de komende jaren zo blijft. Wanneer een groot aantal woonhuizen overstapt op zonnepanelen en warmtepompen, kan in bepaalde wijken wellicht korte tijd enige congestie ontstaan. Met relatief eenvoudige aanpassingen, zoals een extra station of extra kabel, is dit dan op te lossen.

Smart Grid Westland

Met hoge verwachtingen lanceerde Westland Infra in 2018 Smart Grid Westland. Eind december 2018 ging het systeeem live. Het systeem geeft gebruikers een signaal wanneer er meer ruimte op het net is en daar kunnen zij tegen gereduceerd tarief gebruik van maken.

De resultaten over het verslagjaar vallen enigszins tegen: Smart Grid Westland wordt minder gebruikt dat wij hoopten en verwachtten. Uiteindelijk zijn er slechts 25 deelnemers actief. In 2020 gaan wij onderzoeken hoe dat komt en of we gebruikers kunnen verleiden om de ruimte toch te gebruiken. Eind 2020 zullen wij tot een eindevaluatie komen en afwegen of het waardevol om met dit initiatief door te gaan.