Voor onze aandeelhouders

N.V. Juva heeft in 2019 een goed financieel resultaat behaald. Het nettoresultaat over 2019 is € 13,9 miljoen na belasting.

Ontwikkeling bedrijfsopbrengsten en brutomarge

(bedragen in miljoenen euro's)

Omzet transport gas

Totaal brutomarge

66

65

De bedrijfsopbrengsten namen afgelopen jaar toe met € 4,0 miljoen (4,8%) van € 83,7 miljoen in 2018 naar € 87,7 miljoen in 2019. Deze toename bestaat uit de stijgingen van de omzet energietransport met € 0,2 miljoen, overige activiteiten met € 3,4 miljoen en meterhuur/datacollectie met € 0,6 miljoen tegenover een daling van de geactiveerde productie met € 0,2 miljoen.

De kosten van uitbesteed werk en (andere) externe kosten van de overige activiteiten zijn met € 2,6 miljoen toegenomen. Voor energietransport zijn deze kosten gestegen met € 0,6 miljoen. Per saldo is de brutomarge gestegen met € 0,8 miljoen (1,3%) van € 65,2 miljoen naar € 66,0 miljoen.

De personeelskosten namen toe met € 1,2 miljoen (7,8%) van € 15,2 miljoen in 2018 naar € 16,4 miljoen in 2019 door de stijging van het aantal personeelsleden, de stijging van sociale verzekerings- en pensioenpremies en incidentele lasten door het afgesloten cao-akkoord in 2018 (afkoop extra vrije dagen bij geen overwerkvergoeding).

Door de investeringen van de afgelopen jaren stegen de afschrijvingen van de vaste activa met € 1,1 miljoen. Daarnaast stegen de overige bedrijfskosten met € 0,3 miljoen door onder meer hogere communicatiekosten van meetinrichtingen in 2019, wat weer het gevolg was van een toename in de aantallen meters. In het boekjaar 2018 vond een terugbetaling plaats door ACM van € 0,6 miljoen na vernietiging van het boetebesluit door de rechtbank. 2019 kent een dergelijke kostenverlaging echter niet. In 2019 vallen wel de kosten van inhuur van personeel en advieskosten lager uit. De bedrijfskosten namen per saldo toe met € 2,6 miljoen (5,9%); van € 43,3 miljoen in 2018 tot € 45,8 miljoen in 2019.

Het bedrijfsresultaat nam af met € 1,7 miljoen (7,9%); van € 21,9 miljoen in 2018 tot € 20,2 miljoen in 2019.

Door een gedeeltelijke herfinanciering halverwege 2018 en het verstrekken van een achtergestelde lening aan Trias Westland met een rentepercentage van 10% vanaf 1 september 2019, namen de rentelasten minus -baten af met € 0,6 miljoen € 2,35 miljoen naar € 1,75 miljoen, een daling van 25,5%.

De vennootschapsbelasting nam af met € 1,8 miljoen (30,2%) van € 6,1 miljoen naar € 4,2 miljoen door een lager resultaat voor belasting en een lager effectief vennootschapsbelastingtarief. Het hogere effectieve belastingpercentage wordt veroorzaakt door de maatregelen in het belastingplan 2019. De verlaging van de belastingpercentages in de komende jaren en de verhoging van afschrijvingsbeperking op onroerend goed in eigen gebruik per 2019, hebben een verlagend effect op de latente belastingvordering en daarmee een verhogend effect van € 1,4 miljoen op de belastinglast 2018. Doordat in het belastingplan 2020 de geplande verlaging van het belastingpercentage is beperkt, verhoogt dit de latente belastingvordering en verlaagt daardoor de belastinglast van 2019 met € 0,2 miljoen. Daarnaast is in 2019 een schattingswijze ten aanzien van de latente belastingvordering aangepast voor de toekomstige periode. De herziene berekening van de latente belastingvordering heeft een verlagend effect op de belastinglast 2019 van € 0,56 miljoen.

Onze nettowinst nam per saldo toe met € 0,6 miljoen (4,5%); van € 13,3 miljoen in 2018 tot € 13,9 miljoen in 2019. De eerder genoemde afname van het bedrijfsresultaat met € 1,7 miljoen, de afname van de rentelasten met € 0,6 miljoen, de afname van de vennootschapsbelasting van € 1,8 miljoen en de afname van het resultaat van deelnemingen van € 0,1 miljoen zijn daar de onderbouwing voor.

Ontwikkeling nettowinst

(bedragen in miljoenen euro's)

Nettowinst 2018

13,3

Toename brutomarge

0,8

Toename personeelskosten

Toename afschrijving vaste activa

Toename overige bedrijfskosten

Afname rentelasten minus -baten

0,6

Afname vennootschapsbelasting

1,8

Afname resultaat deelneming

Nettowinst 2019

13,9

INVESTERINGEN

In 2019 hebben we € 23,2 miljoen geïnvesteerd in materiële vaste activa (2018: € 22,8 miljoen). De investeringen in de energiedistributienetwerken (buiten de mutatie in onderhanden werk) waren € 23,7 miljoen, waarvan € 12,6 miljoen in het elektriciteitsnetwerk en € 9,1 miljoen in het gasdistributienetwerk.

FINANCIËLE POSITIE

Solvabiliteit

Een sterke solvabiliteitspositie is van belang om voldoende financiële ruimte te hebben voor de noodzakelijke investeringen in de energie-infrastructuur. Ook helpt het bij het kunnen faciliteren van de transitie naar een duurzame energievoorziening.

Per ultimo 2019 bedraagt de solvabiliteit 54,1% (2018: 53,8%). Rekening houdend met de voorgestelde winstverdeling is de solvabiliteit toegenomen; van 48,6% ultimo 2018 tot 48,9% ultimo 2019. Het eigen vermogen – na winstverdeling – neemt toe van € 121,3 miljoen ultimo 2018 tot € 122,1 miljoen ultimo 2019.

Financiering

Begin 2018 is voor de financiering van twee leningen van in totaal € 45 miljoen, die vervielen per 30 juni 2018, opvolgende financiering aangetrokken tegen een vaste rente van 1,01% voor 5 jaar vast. Twee bestaande leningen van in totaal € 45 miljoen hebben een looptijd tot 1 juli 2020 en via een renteswap is de interest voor deze leningen vastgezet op gemiddeld 3,26%. Daarnaast beschikken we over een rekening-courant-faciliteit van € 23 miljoen waarvan de rente variabel is.

DIVIDENDBELEID

We hebben met onze aandeelhouders afgesproken dat we als onderneming streven naar een evenwichtig, marktconform dividend. Randvoorwaarden voor het dividendbeleid zijn:

• onze solvabiliteit is minimaal 40%. Voor 2018 tot en met 2020 is afgesproken dat dit percentage minimaal 50% bedraagt;

• we voldoen aan de voor netwerkbedrijven vastgestelde financiële criteria van de overheid;

• we houden voldoende financiële ruimte om de noodzakelijke investeringen te doen in de netwerken.

Daarnaast wordt het eigen vermogen na dividenduitkering niet kleiner dan de wettelijke en statutaire reserves. Verder heeft de directie aan de hand van de liquiditeitsprognose bij de eerste kwartaalcijfers 2020 beoordeeld dat N.V. Juva na het doen van de dividenduitkering haar opeisbare schulden kan blijven betalen. De directie is niet bekend met feiten of redelijkerwijs voorziene omstandigheden waardoor N.V. Juva na het doen van de dividenduitkering niet langer in staat is tot het betalen van haar opeisbare schulden.

Op basis hiervan stellen we voor om uit de winst over 2019 een dividend van € 13 miljoen uit te keren.

DOCHTERMAATSCHAPPIJEN EN DEELNEMINGEN

De belangrijkste directe en indirecte dochtermaatschappijen en deelnemingen van N.V. Juva staan hieronder. In de geconsolideerde jaarrekening worden de financiële gegevens van deelnemingen opgenomen als het belang groter is dan 50%. Het weergegeven percentage geeft het belang weer van N.V. Juva per ultimo 2019.

Vestigingplaats

Westland Infra Netbeheer B.V.

Anexo B.V.

Capturam B.V.