Ontwikkeling, beschikbaarheid en transport van netten, gas, elektriciteit

Westland Infra Netbeheer heeft een heldere ambitie: een optimale beschikbaarheid en transport van ons elektriciteits- en gasnet. We werken dus hard aan minder storingen en uitval van ons net.

Beschikbaarheid gas

In 2019 hadden we een zeer betrouwbaar energienet. De inwoners van de gemeenten Westland en Midden-Delfland zaten in 2019 als gevolg van een storing gemiddeld slechts 5 minuten zonder stroom en 23 seconden zonder gas. We zijn hiermee onder het landelijk gemiddelde gebleven. Onze jaarlijkse uitvalduur over de jaren heen scoort onder het landelijk gemiddelde, met uitzondering van 2013.

Westland Infra Netbeheer B.V.

Landelijk

Onderbrekingsfrequentie

0,0060 per jaar

0,0058 per jaar

Jaarlijkse uitvalsduur

23 seconden

51 seconden

Gemiddelde onderbrekingsduur

1 uur 4 minuten 6 seconden

2 uur 27 minuten 24 seconden

Transport gas

In 2019 hebben we opnieuw minder gas getransporteerd dan in voorgaande jaren. In 2019 transporteerden wij 1.130 miljoen m3 gas ten opzichte van 1.145 miljoen m3 in 2018. Dit is een daling van 15.000 m3. We verwachten de komende jaren nog meer daling van gastransporten. Immers, de tuinbouwsector omarmt steeds meer duurzame energievormen in hun bedrijfsvoering. En huishoudens gaan van het gas af als gevolg van de energietransitie. Maar ook de opmars van geothermie doet het gasverbruik verder dalen.

Beschikbaarheid elektriciteit

Onze beschikbaarheidscijfers wat betreft elektriciteit voor 2019 zijn heel goed. De uitvalsduur lag ruim onder het landelijk gemiddelde. Dit is in lijn met voorgaande jaren. Onze gemiddelde uitvalsduur bedroeg in 2019 slechts 5 minuten (2018: 11 minuten). De landelijke uitvalsduur was rond de 21 minuten.

Westland Infra Netbeheer B.V.

Landelijk

Onderbrekingsfrequentie

0,093 per jaar

0,303 per jaar

Jaarlijkse uitvalsduur

5,5 minuten

19,8 minuten

Gemiddelde onderbrekingsduur

58,6 minuten

65,2 minuten

Transport elektriciteit

In 2019 hebben we in totaal 1.755 GWh naar eindklanten getransporteerd (2018: 1.741 GWh). Dit is een toename van 14 GWh ten opzichte van 2018. Onze teruglevering van elektriciteit aan het hoogspanningsnet was 401 GWh (2018: 441 GWh), een afname van 40 GWh.