Voor de maatschappij

De rol van MVO binnen de bedrijfsvoering van Juva

Wij dragen als netwerkgroep graag bij aan een leefbare samenleving, de energietransitie draagt daar fors aan bij. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zien wij dan ook als een integraal onderdeel van onze identiteit. Om dit in onze bedrijfsvoering te borgen, hebben we in 2019 onze bedrijfsdoelen en kernwaarden in overeenstemming gebracht met de internationale duurzame ontwikkelingsdoelen, ook wel Sustainable Development Goals (SDG’s) genoemd.

Waarom kiest Juva voor SDG?

Op basis van de internationale afspraken uit 2015 met de 193 lidstaten van de Verenigde Naties is een mondiale duurzame ontwikkelingsagenda opgesteld tot 2030. Zeventien doelen zijn gedefinieerd, met als uitgangspunten het uitbannen van armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering.

Daar duurzaamheid één van de basispijlers van onze bedrijfsvoering is, vinden wij het belangrijk om ons duurzaamheidsbeleid meetbaar en vergelijkbaar te maken met andere organisaties middels benchmarking en de SDG-standaarden. We hebben vier SDG’s gekozen die het meest relevant zijn voor onze stakeholders en onze medewerkers*.

*gebaseerd op een stakeholdersonderzoek

Onze meest relevante duurzaamheidsthema’s zijn op basis van voorgaande:

• SDG 7 ‘Betaalbare en duurzame energie’

• SDG 8 ‘Eerlijk werk en economische groei’

• SDG 12 ‘Verantwoorde consumptie en productie

• SDG 17 ‘Partnerschap om doelstellingen te bereiken’

Maatschappelijke betrokkenheid

Juva toont zich maatschappelijk betrokken. Dit vinden wij belangrijk in onze bedrijfsvoering. Zo steunen wij van harte Make-A-Wish Nederland. Deze stichting vervult de grootste wens van kinderen tussen 3 en 18 jaar met een levensbedreigende ziekte. Zo kunnen de jonge patiënten zich weer even kind voelen. Het realiseren van een droom kan voor hun toekomst een wereld van verschil betekenen. Ook doneert Juva jaarlijks aan Voedselbank Westland.

CO2-footprint

We willen onze CO2-footprint steeds verder terugdringen. Onze CO2-footprint is berekend op basis van het Greenhouse Gas protocol. In 2019 is onze CO2-footprint gestegen naar 2.375 kton ten opzichte van 2.317 kton in 2018. Onze methaanemissie is in 2019 lichtelijk gedaald naar 1.338 m3 ten opzichte van 1.362 m3 in 2018.

Ons brandstofverbruik in 2019 is ten opzichte van 2018 gestegen. De stijging zit hem met name in de toename van elektra (van 12.000 naar 33.000 kWh). Dit in verband met een stijging van 10% van ons wagenpark. Het aantal liters van diesel is daarentegen gedaald van 122.000 naar 117.000 liters.

Scope 1

Methaanemissie aardgasnetwerk