Klimaat & milieu; CO2-uitstoot

Onze klimaat footprint is voor 2023 berekend. Ten opzichte van 2021 en 2022 is de nauwkeurigheid van de berekening sterk verbeterd. We zijn van 80 naar 10.000 datapunten gegaan voor de berekening van onze CO2-emissies. 

Totaal overzicht location en market based

Location based is gebaseerd op de energiemix van Nederland. Market based is gebaseerd op onze werkelijke ingekochte energie.

Scope 1: directe emissies

De onderdelen in scope 1 zijn de directe emissies van de bronnen die we als bedrijf in eigendom en in beheer hebben. Dit betreft aardgas, brandstof, koelmiddelen en brandtofverbruik voor het wagenpark.

Hieronder vallen:

  • Gasverbruik kantoorpand

  • Brandstof leaseauto’s en auto’s in beheer voor de bedrijfsvoering (niet elektrisch)

  • Methaanverlies stations, meters en aansluitleiding

  • Koudemiddelen voor de installaties

  • Bijvullen van lekkages van SF6 voor eigen apparatuur

 

2021

2022

 

2023

 
 

GHG-emissions (tonne CO2e)

GHG-emissions (tonne CO2e)

(%)N/N-1

GHG-emissions (tonne CO2e)

(%) N/N-1

Totaal scope 1

2.740

2.702

99%

3.214

118%

1.1 Stationary combustion

163

133

82%

128

96%

1.2 Mobile combustion

374

369

99%

383

104%

1.4 Fugitive emissions

2.204

2.200

100%

2.703

129%

  • 1 Tabel met resultaten scope 1

Categorie

Relevantie JUVA

Toelichting

Data en aannames

Scope 1

   

1.1 Stationarycombustion

Opgenomen

Hoeveelheid brandstofverbruik in gebouwen en faciliteiten van de organisatie

Gasverbruik in kantoorpand

1.2 Mobile combustion

Opgenomen

Leasewagens, Mobiele kranen, Vrachtauto's, Heftrucks, misschien mobiele aggregaten

Op basis van tankkaarten van de leasemaatschapij

1.3 Processemissions

Niet van toepassing

Hoeveelheid procesemissies binnen de organisatie tijdens de productie

n.v.t.

1.4 Fugitiveemissions

Opgenomen

Airconditioning in kantoor en productielocatie. Informatie verzamelen over type airconditioning

Methaan lekkages en SF6 bijvulling

  • 1 Toelichting meegenomen data in berekening scope 1

Meest opvallende resultaten 2022 versus 2023 scope 1

Lichte toename van diesel- en benzinegebruik
Het wagenpark binnen Juva wordt uitgebreid met zoveel mogelijk elektrische auto’s. Echter een toename van de activiteiten én toename van het aantal medewerkers leidt nog niet tot een afname van het diesel- en benzinegebruik. Echter de toename is marginaal te noemen met ongeveer 50.000 km (+3,5 % tov 2022) meer.

Hogere uitstoot door methaanlekken
De totale uitstoot in Scope 1 is hoger dan in eerdere jaren. Dit is voornamelijk toe te wijzen aan een andere manier van meten van methaan. We sporen methaanlekken in ons gasnet eerder op en dit resulteert in een stijging van 29% van de fugutive emissions (1.4).

Scope 2: indirecte emissies van aangekochte energie

Scope 2 emissies omvatten indirecte broeikasgassen van aangekochte elektriciteit, warmte of koeling dat wordt aangekocht voor eigen gebruik. Hieronder vallen:  

  • Netverlies

  • Electriciteitsverbruik stations en kantoor

 

2021

2022

 

2023

 
 

GHG-emissions (tonne CO2e)

GHG-emissions (tonne CO2e)

(%)N/N-1

GHG-emissions (tonne CO2e)

(%) N/N-1

Total scope 2 (market-based)

344

83

24%

40

49%

2.1 Use of elekctricity

344

83

24%

40

49%

  • 1 Tabel met resultaten scope 2

Categorie

Relevantie JUVA

Toelichting

Data en aannames

Scope 2

   

2.1 Indirect emissionsfromtheuseof electricity

Opgenomen

Ingekochte elektriciteit

Netverlies
Elektriciteitsverbruik station en kantoor
Elektriciteitsverbruik elektrische auto's

2.2 Indirect emissionsfromtheuseof steam

Niet van toepassing

Ingekochte stoom

n.v.t.

2.3 Indirect emissionsfromtheuseof heating

Niet van toepassing

Ingekochte warmte (stadswarmte of (rest)warmte)

n.v.t

2.4 Indirect emissionsfromtheuseof cooling

Niet van toepassing

Ingekochte koeling

n.v.t.

  • 1 Toelichting meegenomen data in berekening scope 2

Meest opvallende resultaten 2022 versus 2023 scope 2

Toename elektriciteitsverbruik van elektrische auto’s
In twee jaar tijd is het elektricitetisverbruik van elektrische auto’s met een factor 5 gestegen. Ons wagenpark wordt voornameleijk vervangen door elektrische auto’s. In 2023 hadden we 20% meer elektrische voertuigen.

Afname Netverlies Elektriciteit
Tijdens het transport van elektriciteit gaat energie verloren door het transformeren van hoogspanning naar midden- en laagspanning. Maar ook andersom en tijdens transport van elektricteit over kabels is er sprake van verlies door opwarming van de kabels. Westland Infra is als netbeheerder verplicht het verlies te compenseren en door ‘in te kopen’. Dit wordt het netverlies genoemd.

We zien een sterke daling van het netverlies tussen 2022 en 2023 (van 58.574.530 naar 40.021.401). Dit is toe te wijzen aan een andere inzet van de WKK bij onze klanten. Door de inzet van de WKK wordt er meer aan ons net teruggeleverd. Hoe meer teruglevering en activiteit op het net, hoe hoger het netverlies. En daarmee, hoe meer de WKK wordt ingezet voor het terugleveren van energie op ons net, hoe meer netverlies, tenzij de geproduceerde energie lokaal wordt verbruikt. In 2022 is de WKK anders ingezet in verband met een verstoring in de energiemarkt. In combinatie met sterke energiebesparing door alle afnemers van elektriciteit, en daardoor minder lokaal gebruik van elektriciteit, ligt het netverlies in 2022 hoger. In 2023 is de WKK-inzet weer genormaliseerd.

Scope 3: indirecte emissies in de waardeketen

Scope 3 omvat alle indirecte emissies die plaatsvinden in onze waardeketen. Zowel upstream als downstream. Upstream emissies omvatten de indirecte broeikasgassen binnen de waardeketen van ons bedrijf die verband houden met gekochte en aangekochte (materiele producten) en diensten (immateriele producten).

Downstream emissies omvatten de indirecte broeikasgasemissies binnen de waardeketen van een bedrijf, die verband houden met verkochte goederen en diensten en die worden uitgestoten nadat zij het eigendom of de zeggenschap van het bedrijf hebben verlaten.

Onder scope 3 zijn dit jaar meegenomen:

  • Capital goods

  • Afval

  • Investeringen (Trias Westland)

 

2021

2022

 

2023

 
 

GHG-emissions (tonne CO2e)

GHG-emissions (tonne CO2e)

(%)N/N-1

GHG-emissions (tonne CO2e)

(%) N/N-1

Total scope 3

7.359

7.665

104%

14.225

90%

3.2 Capital goods

   

7.342

 

3.3 Fuel- and energy-related activities nor included in scope 1 or scope 2

2.458

2.766

113%

2.060

74%

3.5 waste generated in operations

7

5

74%

8

146%

3.15 Investments

0

4.893

 

4.815

98%

  • 1 Tabel met resultaten scope 3

Categorie

Relevantie JUVA

Toelichting

Data en aannames

Scope 3

   

3.9 Downstream transportation & distribution

Nog te bepalen

Transport die door klanten zelf geregeld en betaald wordt

n.v.t.

3.10 Processing of sold products

Nog te bepalen

Emissie uit het verder bewerken van producten/halffabricaten

n.v.t.

3.11 Use of sold products

Nog te bepalen

Emissies door het gebruik van een product in zijn hele levensfase wat in dat jaar verkocht werd

n.v.t.

3.12 End-of-life treatment of sold products

Nog te bepalen

Emissies bij het demonteren en verder verwerken van onderdelen door derde partijen

n.v.t.

3.13 Downstream Leased Assets

Nog te bepalen

Emissies uit dat jaar verhuurde units

n.v.t.

3.14 Franchises

Niet van toepassing

Emissies van franchises

n.v.t.

3.15 Investments

Opgenomen

Investeringen in aandelen (equity)
Schuldinvesteringen met bekend gebruik van opbrengsten
Projectfinanciering

Trias Westland verbruiken (gas en elektriciteit zijn opgenomen)

  • 1 Toelichting meegenomen data in scope 3

Meest opvallende resultaten 2022 versus 2023 scope 3

Minder meetverlies gas
In 2023 is het meetverlies  gas sterk gereduceerd. Inkoop van netverlies bestaat uit een combinatie van administratieve verliezen, meetverlies en fysiek netverlies. In 2022 is binnen Juva, mede vanwege de hoge gasprijzen, een crisisteam Netverlies Gas opgericht. De focus op netverlies heeft onder andere geresulteerd in een aantal administratieve verliezen die zijn ontdekt en gecorrigeerd. Daarnaast zorgt een daling in het jaarlijkse gasvolume ook tot een lager netverlies. Dit is terug te zien in 3.3 (fuel and energyrelated activities not included in scope 1 or scope 2) waarin ons meetverlies gas is opgenomen.

Toename gasverbruik bij investeringen
Binnen onze investeringen (Trias Westland) is het gasverbruik gedaald en het elektriciteitsverbruik sterk toegenomen. De bron is in 2022 een deel van het jaar buiten bedrijf geweest. In 2023 is de bron het hele  jaar actief geweest en is er een tweede bron in gebruik genomen.