Klimaat & milieu; CO2-uitstoot
Onze klimaat footprint is voor 2023 berekend. Ten opzichte van 2021 en 2022 is de nauwkeurigheid van de berekening sterk verbeterd. We zijn van 80 naar 10.000 datapunten gegaan voor de berekening van onze CO2-emissies.
Totaal overzicht location en market based
Location based is gebaseerd op de energiemix van Nederland. Market based is gebaseerd op onze werkelijke ingekochte energie.
Scope 1: directe emissies
De onderdelen in scope 1 zijn de directe emissies van de bronnen die we als bedrijf in eigendom en in beheer hebben. Dit betreft aardgas, brandstof, koelmiddelen en brandtofverbruik voor het wagenpark.
Hieronder vallen:
Gasverbruik kantoorpand
Brandstof leaseauto’s en auto’s in beheer voor de bedrijfsvoering (niet elektrisch)
Methaanverlies stations, meters en aansluitleiding
Koudemiddelen voor de installaties
Bijvullen van lekkages van SF6 voor eigen apparatuur
2021 | 2022 | 2023 | |||
GHG-emissions (tonne CO2e) | GHG-emissions (tonne CO2e) | (%)N/N-1 | GHG-emissions (tonne CO2e) | (%) N/N-1 | |
Totaal scope 1 | 2.740 | 2.702 | 99% | 3.214 | 118% |
1.1 Stationary combustion | 163 | 133 | 82% | 128 | 96% |
1.2 Mobile combustion | 374 | 369 | 99% | 383 | 104% |
1.4 Fugitive emissions | 2.204 | 2.200 | 100% | 2.703 | 129% |
- 1 Tabel met resultaten scope 1
Categorie | Relevantie JUVA | Toelichting | Data en aannames |
Scope 1 | |||
1.1 Stationarycombustion | Opgenomen | Hoeveelheid brandstofverbruik in gebouwen en faciliteiten van de organisatie | Gasverbruik in kantoorpand |
1.2 Mobile combustion | Opgenomen | Leasewagens, Mobiele kranen, Vrachtauto's, Heftrucks, misschien mobiele aggregaten | Op basis van tankkaarten van de leasemaatschapij |
1.3 Processemissions | Niet van toepassing | Hoeveelheid procesemissies binnen de organisatie tijdens de productie | n.v.t. |
1.4 Fugitiveemissions | Opgenomen | Airconditioning in kantoor en productielocatie. Informatie verzamelen over type airconditioning | Methaan lekkages en SF6 bijvulling |
- 1 Toelichting meegenomen data in berekening scope 1
Meest opvallende resultaten 2022 versus 2023 scope 1
Lichte toename van diesel- en benzinegebruik
Het wagenpark binnen Juva wordt uitgebreid met zoveel mogelijk elektrische auto’s. Echter een toename van de activiteiten én toename van het aantal medewerkers leidt nog niet tot een afname van het diesel- en benzinegebruik. Echter de toename is marginaal te noemen met ongeveer 50.000 km (+3,5 % tov 2022) meer.
Hogere uitstoot door methaanlekken
De totale uitstoot in Scope 1 is hoger dan in eerdere jaren. Dit is voornamelijk toe te wijzen aan een andere manier van meten van methaan. We sporen methaanlekken in ons gasnet eerder op en dit resulteert in een stijging van 29% van de fugutive emissions (1.4).
Scope 2: indirecte emissies van aangekochte energie
Scope 2 emissies omvatten indirecte broeikasgassen van aangekochte elektriciteit, warmte of koeling dat wordt aangekocht voor eigen gebruik. Hieronder vallen:
Netverlies
Electriciteitsverbruik stations en kantoor
2021 | 2022 | 2023 | |||
GHG-emissions (tonne CO2e) | GHG-emissions (tonne CO2e) | (%)N/N-1 | GHG-emissions (tonne CO2e) | (%) N/N-1 | |
Total scope 2 (market-based) | 344 | 83 | 24% | 40 | 49% |
2.1 Use of elekctricity | 344 | 83 | 24% | 40 | 49% |
- 1 Tabel met resultaten scope 2
Categorie | Relevantie JUVA | Toelichting | Data en aannames |
Scope 2 | |||
2.1 Indirect emissionsfromtheuseof electricity | Opgenomen | Ingekochte elektriciteit | Netverlies |
2.2 Indirect emissionsfromtheuseof steam | Niet van toepassing | Ingekochte stoom | n.v.t. |
2.3 Indirect emissionsfromtheuseof heating | Niet van toepassing | Ingekochte warmte (stadswarmte of (rest)warmte) | n.v.t |
2.4 Indirect emissionsfromtheuseof cooling | Niet van toepassing | Ingekochte koeling | n.v.t. |
- 1 Toelichting meegenomen data in berekening scope 2
Meest opvallende resultaten 2022 versus 2023 scope 2
Toename elektriciteitsverbruik van elektrische auto’s
In twee jaar tijd is het elektricitetisverbruik van elektrische auto’s met een factor 5 gestegen. Ons wagenpark wordt voornameleijk vervangen door elektrische auto’s. In 2023 hadden we 20% meer elektrische voertuigen.
Afname Netverlies Elektriciteit
Tijdens het transport van elektriciteit gaat energie verloren door het transformeren van hoogspanning naar midden- en laagspanning. Maar ook andersom en tijdens transport van elektricteit over kabels is er sprake van verlies door opwarming van de kabels. Westland Infra is als netbeheerder verplicht het verlies te compenseren en door ‘in te kopen’. Dit wordt het netverlies genoemd.
We zien een sterke daling van het netverlies tussen 2022 en 2023 (van 58.574.530 naar 40.021.401). Dit is toe te wijzen aan een andere inzet van de WKK bij onze klanten. Door de inzet van de WKK wordt er meer aan ons net teruggeleverd. Hoe meer teruglevering en activiteit op het net, hoe hoger het netverlies. En daarmee, hoe meer de WKK wordt ingezet voor het terugleveren van energie op ons net, hoe meer netverlies, tenzij de geproduceerde energie lokaal wordt verbruikt. In 2022 is de WKK anders ingezet in verband met een verstoring in de energiemarkt. In combinatie met sterke energiebesparing door alle afnemers van elektriciteit, en daardoor minder lokaal gebruik van elektriciteit, ligt het netverlies in 2022 hoger. In 2023 is de WKK-inzet weer genormaliseerd.
Scope 3: indirecte emissies in de waardeketen
Scope 3 omvat alle indirecte emissies die plaatsvinden in onze waardeketen. Zowel upstream als downstream. Upstream emissies omvatten de indirecte broeikasgassen binnen de waardeketen van ons bedrijf die verband houden met gekochte en aangekochte (materiele producten) en diensten (immateriele producten).
Downstream emissies omvatten de indirecte broeikasgasemissies binnen de waardeketen van een bedrijf, die verband houden met verkochte goederen en diensten en die worden uitgestoten nadat zij het eigendom of de zeggenschap van het bedrijf hebben verlaten.
Onder scope 3 zijn dit jaar meegenomen:
Capital goods
Afval
Investeringen (Trias Westland)
2021 | 2022 | 2023 | |||
GHG-emissions (tonne CO2e) | GHG-emissions (tonne CO2e) | (%)N/N-1 | GHG-emissions (tonne CO2e) | (%) N/N-1 | |
Total scope 3 | 7.359 | 7.665 | 104% | 14.225 | 90% |
3.2 Capital goods | 7.342 | ||||
3.3 Fuel- and energy-related activities nor included in scope 1 or scope 2 | 2.458 | 2.766 | 113% | 2.060 | 74% |
3.5 waste generated in operations | 7 | 5 | 74% | 8 | 146% |
3.15 Investments | 0 | 4.893 | 4.815 | 98% |
- 1 Tabel met resultaten scope 3
Categorie | Relevantie JUVA | Toelichting | Data en aannames |
Scope 3 | |||
3.9 Downstream transportation & distribution | Nog te bepalen | Transport die door klanten zelf geregeld en betaald wordt | n.v.t. |
3.10 Processing of sold products | Nog te bepalen | Emissie uit het verder bewerken van producten/halffabricaten | n.v.t. |
3.11 Use of sold products | Nog te bepalen | Emissies door het gebruik van een product in zijn hele levensfase wat in dat jaar verkocht werd | n.v.t. |
3.12 End-of-life treatment of sold products | Nog te bepalen | Emissies bij het demonteren en verder verwerken van onderdelen door derde partijen | n.v.t. |
3.13 Downstream Leased Assets | Nog te bepalen | Emissies uit dat jaar verhuurde units | n.v.t. |
3.14 Franchises | Niet van toepassing | Emissies van franchises | n.v.t. |
3.15 Investments | Opgenomen | Investeringen in aandelen (equity) | Trias Westland verbruiken (gas en elektriciteit zijn opgenomen) |
- 1 Toelichting meegenomen data in scope 3
Meest opvallende resultaten 2022 versus 2023 scope 3
Minder meetverlies gas
In 2023 is het meetverlies gas sterk gereduceerd. Inkoop van netverlies bestaat uit een combinatie van administratieve verliezen, meetverlies en fysiek netverlies. In 2022 is binnen Juva, mede vanwege de hoge gasprijzen, een crisisteam Netverlies Gas opgericht. De focus op netverlies heeft onder andere geresulteerd in een aantal administratieve verliezen die zijn ontdekt en gecorrigeerd. Daarnaast zorgt een daling in het jaarlijkse gasvolume ook tot een lager netverlies. Dit is terug te zien in 3.3 (fuel and energyrelated activities not included in scope 1 or scope 2) waarin ons meetverlies gas is opgenomen.
Toename gasverbruik bij investeringen
Binnen onze investeringen (Trias Westland) is het gasverbruik gedaald en het elektriciteitsverbruik sterk toegenomen. De bron is in 2022 een deel van het jaar buiten bedrijf geweest. In 2023 is de bron het hele jaar actief geweest en is er een tweede bron in gebruik genomen.