Onze doelstellingen

Er is in het afgelopen jaar in het energielandschap veel gebeurd. Landelijk nam de netcongestie enorm toe en ook wij hadden uitdagingen op dit gebied. Voor een deel van ons netwerk loopt een congestieonderzoek voor het terugleveren van elektriciteit aan het netwerk. Om deze congestie op te lossen en in onze regio verder voor te blijven, en zodoende het toekomstige energiesysteem vorm te geven, hebben we in 2023 wederom gekeken wat daarvoor nodig is. De strategische richting uit 2018 is nog steeds valide, maar nu is het juiste moment om de richting verder uit te diepen. De drie belangrijkste beschrijven we hieronder.

Transitie faciliteren en congestie voorkomen, de route naar 2030

We bereiken dit door onze netwerken slim in te zetten en zorg te dragen voor voldoende capaciteit voor nu en in de toekomst. De basis is een veilige en betrouwbare infrastructuur die aansluit op de behoefte van onze klanten, nu en in de toekomst. De eerste fase van verandering is nu aangebroken, waarbij elektrificatie een belangrijke rol speelt. De capaciteit op de elektriciteitsnetwerken is echter beperkt. Vergroten van de capaciteit van de netwerken, fysiek of door meer dynamische benutting, zien wij als een deel van de oplossing. Een ander deel zit in het gebruik van energie door onze klanten. Kunnen we, door te schuiven in de tijd, niet meer doen met de beschikbare capaciteit van de netwerken? Verder zetten we in op de ontwikkeling van alternatieve energiedragers. Want alles wat we niet elektrisch weten in te vullen, verlicht de druk op het elektriciteitsnetwerk.

Warmtenetwerken en duurzame gassen (anders dan aardgas) zijn hier voorbeelden van. Wij pakken - binnen onze mogelijkheden en bevoegdheden - de kansen die er liggen op het gebied van verduurzaming en helpen onze klanten - binnen en buiten de glastuinbouw - om die te verzilveren. Het voorkomen van congestie kan alleen met commitment van onze stakeholders. Daarom willen wij de verbindende factor zijn in het maken van onderlinge afspraken en die omzetten in concrete plannen.

Energiehubs integreren en verbinden, de route naar 2050

In het eindbeeld van 2050 zijn energiedragers geïntegreerd tot één systeem. Elektriciteit, duurzame gassen en warmte zijn onderling uitwisselbaar. Mobiliteit biedt extra balancerende mogelijkheden: op lange termijn is de vraag hoe? In 2050 is mobiliteit een service en niet langer een particulier bezit, wat de nu voorziene mogelijkheden van opslag in de lager gelegen netten beperkt.

Lokale energieclusters - in het begin binnen onze regio gebaseerd op aardwarmteclusters - brengen alle energiestromen in één systeem onder, inclusief de beschikbare opslag en conversie van energiedragers. De prijsvorming is grotendeels dynamisch. Zelflerende systemen voorspellen de energiebehoefte en optimale omvang van de benodigde reserves en ingrepen in de energiestromen.

Bijdragen aan de klimaatdoelstellngen

Het einddoel is duidelijk. We willen optimale energiebeschikbaarheid en onze CO2-uitstoot terugbrengen naar 0 in 2050. Daar kunnen zowel nieuwe energiesystemen als ook onze eigen consumptie aan bijdragen. Alles wat wij doen, draagt hieraan bij! Het vraagt om nieuw denken en nieuw doen. Kennis delen, samen innoveren en samen investeren is voor ons nieuw denken en nieuw doen. Een nieuwe manier van bewust omgaan met energie, meer doen met minder draagt bij aan minder materiaalgebruik en een lagere belasting van onze leefomgeving. We kunnen dit niet alleen, we hebben iedereen nodig en samenwerken draagt bij aan de oplossing.