Aantrekkelijke en betrouwbare werkgever

Werken bij Juva betekent werken bij een duurzame, betrouwbare en vernieuwende organisatie die pragmatisch en doelgericht te werk gaat en meedenkt met haar medewerkers. Mede daarom ontvingen wij het World-class Workplace keurmerk. Daarvoor wordt gekeken naar een fijne werksfeer, goede werkomstandigheden, mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling, een evenwichtige werk-privé-balans en ruimte voor initiatief. Het World-class Workplace keurmerk is het grootste onafhankelijke keurmerk voor goed werkgeverschap in Nederland. Be­drij­ven met de ti­tel World-class Work­pla­ce wor­den door hun me­de­wer­kers ho­ger be­oor­deeld dan hun bran­che­ge­no­ten op goed werk­ge­ver­schap.

We voeren tweejaarlijks een medewerkerstevredenheidsonderzoek uit. Deze is in het 3de kwartaal van 2022 uitgevoerd. De deelname was erg hoog: 80%. Dat zegt iets over de medewerkersbetrokkenheid. In 2023 zijn we met de uitkomsten van het onderzoek aan de slag gegaan.

Werksfeer en samenwerking worden gezien als grote pluspunten, samen met de ruimte die men krijgt en voelt voor het nemen van eigen initiatief. Daarentegen is in sommige teams aangegeven dat de werkdruk een punt van aandacht is en samenwerken over de grenzen van de teams heen, beter kan.

De resultaten van het onderzoek zijn uitgesplitst naar teamniveau. De leidinggevenden hebben met hum teams gekeken naar hoe ze de trotspunten kunnen vasthouden en de verbeterpunten kunnen aanpakken. Daarbij zijn eerst de achterliggende motieven achterhaald en heeft het team een plan van aanpak gemaakt.

Kerncijfers

Medewerkers FTE

266 FTE

258 FTE

Medewerkers aantal

280 medewerkers

266 medewerkers

Verdeling man/vrouw

217 man / 63 vrouw

206 man / 60 vrouw

Personeelskosten

€ 23,7 miljoen

€ 22,2 miljoen

Opleidingskosten

Ziekteverzuim

Veiligheidsopleidingen

255 opleidingen 100,0 % geslaagd

291 opleidingen 97,9% geslaagd

Aantrekken voldoende nieuw potentieel

Uiteraard is er veel aandacht voor de werving van nieuw personeel. In een arbeidsmarkt, met name schaarste aan praktisch geschoold personeel, technisch personeel en IT medewerkers, is het van belang om te laten weten hoe leuk het werken bij Juva is.

De huidige hoge medewerkerstevredenheid helpt daarbij. Onze medewerkers zijn de beste ambassadeurs om nieuwe mensen te werven. In 2023 hebben we onze collega’s dan ook meerdere keren gevraagd om binnen hun netwerk mensen te enthousiasmeren om bij Juva te solliciteren. En hebben we een aandraagbonus in het leven geroepen. Medewerkers zijn zo enthousiast dat ze zelfs familieleden aandragen. Inmiddels hebben we al aardig wat medewerkers met eenzelfde achternaam, dus hebben we daar ook een interne campagne voor gemaakt.

Naast deze inzet is er ook veel aandacht voor werving via andere kanalen. Zoals deelname aan scholendagen, het uitnodigen van klassen voor een rondleiding in de proeftuin en wervende content via de sociale kanalen.

Ook is er in 2023 extra onderzoek gedaan naar de kandidatenwensen en welke zaken zij belangrijk vinden. Deze hebben we verwerkt in onze brandingsstrategie.

Mogelijkheden tot ontwikkeling

Nieuwsgierigheid en het nemen van initiatieven vinden wij binnen Juva belangrijk. Om die reden stimuleren we medewerkers om te ontwikkelen. Dit doen we op veel verschillende manieren.

Zo zorgen we voor een inspirerende werkomgeving, bieden opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden en organiseren buiten werktijd leuke activiteiten. We zijn benaderbaar door onze informele cultuur, iedereen doet er toe binnen alle functies. We geven daarnaast veel eigen verantwoordelijkheid, bieden afwisselend werk en regelruimte in de functies, stellen goed werkmateriaal en gereedschap beschikbaar en ondersteunen met professioneel leiderschap.

Medewerkers binnen Juva krijgen ruimte om door te stromen naar een andere functie binnen een van de maatschappijen. We kijken zorgvuldig naar de ambities en talenten van medewerkers en stippelen in goed overleg een carrièrepad op maat uit. We besteden veel aandacht aan het opleiden van mensen, zowel van starters als zij-instromers. We bieden stageplaatsen en regelmatig treedt een stagiair na afloop van de stage bij ons in dienst.

Soort verloop

Verloop 2023

Verloop 2022

Verloop 2021

Verloop 2020

Verloop 2019

Verloop 2018

Instroom

Doorstroom

Uitstroom

Aantal

BBL-leerlingen

18

Stageplaatsen

11

Dankzij de inspanningen om een aantrekkelijk werkgever te zijn, lukt het Juva nog steeds om voldoende en de juiste mensen aan te trekken. Niettemin krijgen ook wij te maken met de krapte op de arbeidsmarkt en staan vacatures langer open dan voorheen.

Eind 2021 is Juva gestart met de Juva Academy en daaraan is in 2023 een vervolg gegeven. Leerling-monteurs van mbo niveau 2 leiden wij intern op tot vakvolwassen mbo-niveau 4 medewerkers. De leerlingen werken vier dagen en volgen één dag intern een opleiding. Tijdens hun werk kunnen ze ervaring opdoen bij de verschillende dochterondernemingen van Juva en ontdekken welke werkomgeving en welke functie het beste bij ze past. Het blijkt dé manier om jonge technici aan ons bedrijf te binden.

Opleiding

Aantal deelnemers

Slagings-percentage

VCA

25

VIAG

16

BEI

67

BHV

50

Intense

61

Logistiek

7

Verkeer

29

Totaal

255

100%

Er is is gestart met een programma gericht op leiderschapsontwikkeling. Daarbij gaat het erom mensen mee te nemen in de missie, te betrekken bij ontwikkelingen, hen de ruimte te geven om zichzelf te ontwikkelen en is er aandacht voor een veilige werkomgeving.

Vitaliteit en gezondheid

Bij Juva vinden we het belangrijk dat onze medewerkers gezond en vitaal zijn. We zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving en bieden onze medewerkers diverse programma’s aan op het gebied van vitaliteit en gezondheid. Zo bieden we onze medewerkers elk jaar de mogelijkheid om maximaal € 500,- te besteden activiteiten die hen duurzaam inzetbaar houden. Ze kunnen er zelf voor kiezen waaraan ze dit budget uitgeven, denk bijvoorbeeld aan een sportabonnement of een cursus Mindfulness.

Besteding van persoonlijk budget

Aantal aanvragen

Kennis en vaardigheden

6

4

7

3

Ontspanning

10

Beweging en voeding

115

99

157

103

Arbomiddelen (tijdelijke optie)

n.v.t.

87

20

Daarnaast organiseren we regelmatig sportieve activiteiten en hebben we een programma voor stresspreventie en mentale gezondheid.

In 2023 is het kort en middellang verzuim afgenomen t.o.v. 2022. We hebben echter een toename in langdurig verzuim. Dit betreft een aantal langdurige medische situaties. We hebben volgens de Wet Poortwachter en ons inzetbaarheidsprotocol gekeken naar de benutbare mogelijkheden. We hebben deze mogelijkheden onderzocht en indien mogelijk toegepast.

Jaar

Verzuimpercentage

5,4

4,9

3,7

4,1

3,9

Inclusiviteit

Vanaf 2023 zijn organisaties zoals Juva verplicht om een plan van aanpak te schrijven voor een evenwichtige man-vrouwverdeling in de raad van commissarissen, de directie en het managementteam. In 2022 hebben wij dit plan geschreven en verschillende initiatieven genomen om meisjes en vrouwen voor techniek te interesseren. Waar het aandeel nu nog blijft steken op een kwart van de medewerkers, willen we de komende jaren graag meer vrouwen aan boord krijgen.

Man/vrouw verhouding 2023

Commissarissen

Waarvan vrouw

Waarvan man

Percentage vrouw

Percentage man

Streefcijfer

2

3

40%

60%

30%

Bestuur N.V. Juva

Geen

Bestuur Westland Infra Netbeheer B.V.

Geen

Directieleden andere werkmaatschappijen en managementleden

Waarvan vrouw

Waarvan man