Bericht van de Raad van Commissarissen

De raad van commissarissen houdt toezicht op het formuleren en realiseren van de strategie, de doelstellingen en het beleid en de gang van zaken bij N.V. Juva en de met haar verbonden ondernemingen. De raad staat de directie bij met advies en stelt bij de invulling van haar taak het belang voor Juva en haar ondernemingen voorop. De raad van commissarissen treedt ook op als werkgever van de directie.

Vergaderingen

De raad van commissarissen vergaderde in totaal acht keer met de directie. De commissarissen waren, op één vergadering na, bij alle vergaderingen aanwezig. Driemaal vergaderden zij aansluitend aan de reguliere vergadering buiten aanwezigheid van de directie.

Tijdens de reguliere vergaderingen werd met de directie onder andere gesproken over:

• De financiële voortgang gedurende het jaar;

• Het dividendbeleid;

• Het jaarverslag en de jaarrekening;

• Risicobeheersingsbeleid;

• Wijzigingen in relevante wet- en regelgeving;

• De energietransitie en congestieproblematiek;

• Ontwikkelingen rond waterstof;

• Het meerjarenplan 2023-2027;

• Een mandaat voor de inkoop van meet- en netverlies;

• Vervanging van de directeur bij langdurige afwezigheid;

• En het herstelplan WnW en de daaruit voortvloeiende garantstelling.

Een terugblik op 2023

2023 was opnieuw een turbulent jaar vol onzekerheid. De energietransitie stelt de sector voor grote uitdagingen. Het is een dermate veelomvattend thema, waardoor het van belang is hierover voortdurend met elkaar in gesprek te zijn, kennis te delen en waar nodig discussie te voeren. Tegelijkertijd biedt de energietransitie ook ruimte en kansen voor innovatie en vernieuwing. Het warmtesysteem Westland is hiervan een mooi voorbeeld. Hoewel dit project het afgelopen jaar te maken kreeg met enkele tegenvallers, biedt deze ontwikkeling veel kansen voor de toekomst. Ondanks hoge energieprijzen en congestie was het voor Juva en haar ondernemingen al met al toch een goed jaar.

De raad van commissarissen juicht de voortrekkersrol en initiatieven die Juva neemt toe. De raad is ervan overtuigd dat de samenleving het van zo’n mentaliteit moet hebben. Met reflecterend vermogen en door meerdere perspectieven te bieden, wil de raad dit denken ondersteunen, om daarmee een bijdrage te leveren aan weloverwogen besluitvorming richting een gezonde energietransitie.

Tijdens de jaarlijkse studiemiddag stond de werking van de tariefregulering centraal. De manager Markt & Regulering gaf een uitgebreide toelichting op dit onderwerp. Voor de raad van commissarissen zijn deze middagen zeer waardevol. De raad was wederom onder de indruk van de kennis en expertise waarover Juva medewerkers beschikken.

Corporate Governance
De raad van commissarissen is op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van corporate governance. N.V Juva onderschrijft de onderliggende principes van de Corporate Governance Code en heeft deze ook geïmplementeerd in de corporate governance structuur. De reglementen van de raad van commissarissen en van de commissies van de raad van commissarissen sluiten daar, waar relevant, op aan.

Onafhankelijkheid en tegenstrijdige belangen
Zoals vastgesteld in het reglement van de raad van commissarissen, zijn alle commissarissen onafhankelijk volgens de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet. Zij kunnen ten opzichte van elkaar, de directie en andere organen onafhankelijk functioneren. In 2023 deden zich geen transacties voor waarbij tegenstrijdige belangen van bestuurders, commissarissen, aandeelhouders en/of externe accountant speelden, die van materiele betekenis zijn voor de onderneming en/of (één van) die partijen.

Evaluatie kwaliteit toezicht

Conform één van de best practice ervaringen uit Corporate Governance Code is de raad van commissarissen zelf verantwoordelijk voor zijn functioneren. De jaarlijkse zelfevaluatie heeft dan ook als doel de kwaliteit en effectiviteit van de raad van commissarissen te monitoren en waar mogelijk te vergroten. In 2023 heeft de RvC onder externe begeleiding haar functioneren geëvalueerd met als doel de sterke competenties van leden inzichtelijk te maken en zodoende het toezicht verder te versterken. Bij een deel van de evaluatie sloot ook de bestuurder aan.

Commissies
De raad van commissarissen heeft een audit- en remuneratiecommissie ingesteld. De remuneratiecommissie, bestaande uit de heer Fortuyn (voorzitter) en mevrouw Sas, vergaderde in 2023 twee keer. De auditcommissie, bestaande uit de heren ten Have en Kester (voorzitter), kwam drie keer bijeen. Bij de behandeling van de managementletter 2023 was ook de externe accountant aanwezig.

Samenstelling raad van commissarissen

De raad van commissarissen is tevreden over de huidige samenstelling. Het afgelopen jaar waren er geen wijzigingen. Met twee dames en drie heren is de verdeling in het kader van de Wet diversiteit in de top in balans.

Datum van eerste benoeming

Jaar van eerste herbenoeming

Uiterste jaar van aftreden

J.C. Meyboom - Fernhout

F.J.M. ten Have

L.E. Sas

2027

B.C. Fortuyn

2028

M.A.M. Kester

2030

Jaarverslag en voorstel winstuitkering

De directie heeft het jaarverslag en de jaarrekening over 2023 opgesteld. BDO heeft vervolgens de jaarrekening gecontroleerd en voorzien van een goedkeurende controleverklaring. Wij verwijzen hiervoor naar ‘overige gegevens’ als onderdeel van de jaarrekening zoals opgenomen in dit verslag.

De raad van commissarissen heeft in de vergadering van 15 mei 2024 in aanwezigheid van de externe accountant het jaarverslag met de directie uitvoerig besproken. De discussies die in dat verband zijn gevoerd, hebben de raad van commissarissen ervan overtuigd dat dit verslag aan voorschriften en eisen van governance en transparantie voldoet. Het vormt een goede basis voor de verantwoording die de raad van commissarissen aflegt voor het gehouden toezicht.

De raad van commissarissen stemt in met de jaarrekening en kan zich verenigen met het voorstel van de directie een dividend van € 9.400.000 uit te keren. Op 26 juni 2024 zal de jaarrekening tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders ter vaststelling worden voorgelegd. Ook stelt de raad van commissarissen voor dat door de Vergadering van Aandeelhouders aan de directie decharge wordt verleend voor het gevoerde beleid, dat aan de raad van commissarissen decharge wordt verleend voor het gehouden toezicht en dat de jaarrekening wordt vastgesteld.

Ten slotte

De raad van commissarissen spreekt nadrukkelijk haar waardering uit voor de inzet en betrokkenheid van alle medewerkers. Zij leverden opnieuw een belangrijke bijdrage aan de goede resultaten van N.V. Juva en haar dochterondernemingen. De raad van commissarissen ziet dat er in het bedrijf een goede sfeer heerst en dat het een goed functionerende organisatie is. Wij kijken dan ook vol vertrouwen uit naar 2024.

Poeldijk, 17 mei 2024

B.C. Fortuyn – voorzitter