Bericht van de Ondernemingsraad

De Wet op de Ondernemingsraden (WOR) regelt de medezeggenschap van medewerkers in ondernemingen. Ook binnen N.V. Juva behartigt een actieve ondernemingsraad de belangen van alle medewerkers. De ondernemingsraad denkt mee met de directie en zorgt er bij besluitvorming voor dat het belang van zowel de medewerkers als de onderneming gewogen wordt. Ook is de ondernemingsraad vertegenwoordigd in het periodiek overleg in het Medezeggenschapsplatform van alle netwerkbedrijven.

De ondernemingsraad vergaderde acht keer, waarvan zeven keer samen met de directie. In de overleggen met de directie kwamen de verplichte, jaarlijks terugkerende onderwerpen aan bod: het arbo jaarplan, het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022. Ook bracht de ondernemingsraad zelf een aantal onderwerpen onder de aandacht bij de directie.

Formulier functioneringsgesprekken
De ondernemingsraad kreeg signalen dat niet elke teamleider de functioneringsgesprekken op dezelfde manier benadert en er bij de gesprekken te weinig interactie is tussen medewerker en teamleider. Na overleggen met de directie is het formulier aangepast.

VOG
De ondernemingsraad heeft vragen gesteld aan de directie over of het wenselijk dan wel noodzakelijk is om voor bepaalde functies een VOG-verklaring verplicht te stellen. De directie zoekt dit verder uit.

De ondernemingsraad ontving drie adviesaanvragen van de directie:

• Adviesaanvraag voorgenomen besluit tot aanpassing inrichting Westland Infra Netbeheer B.V.

• Adviesaanvraag voorgenomen besluit tot aanpassing inrichting team Datamanagement

• Adviesaanvraag Finance afdeling aanpassen

De ondernemingsraad behandelde vijf instemmingsaanvragen en ging akkoord met:

• Regeling Voorkoming en Bestrijding van Grensoverschrijdend Gedrag

• Bedrijfsregeling eindejaarsuitkering

• Bedrijfsregeling Eindejaarsuitkering laten vervallen

• Arbojaarplan 2023

• Veiligheidsbeleid

De ondernemingsraad wil graag eerder betrokken worden in de aanloop naar adviesaanvragen. Dat zorgt niet alleen voor een vlotter proces, maar geeft de ondernemingsraad ook de kans om mee te denken en al eerder vragen te stellen. Hier staat de directie voor open.

Spreekuur
Speciaal voor de medewerkers in de buitendienst hield de ondernemingsraad afgelopen jaar voor het eerst regelmatig een spreekuur. Na evaluatie is besloten om in plaats van een spreekuur te houden, de portefeuillehouder Uitvoering vanaf 2024 informeel aansluit wanneer zij op kantoor met elkaar de werkdag beginnen met een kopje koffie. Op die manier is de ondernemingsraad beter op de hoogte en krijgen medewerkers de gelegenheid iets aan te kaarten of vragen te stellen.

Verkiezingen
Van 23 t/m 26 oktober 2023 werden OR-verkiezingen gehouden, georganiseerd door een verkiezingscommissie. Elf collega’s stelden zich verkiesbaar. Na een enthousiaste campagne werden alle zetels vervuld: drie nieuwe leden en zes zittende leden mochten door.

Samenstelling Ondernemingsraad

In 2023 bestond de ondernemingsraad uit negen leden. De ondernemingsraad van N.V. Juva kent een zittingstermijn van drie jaar.

• Duvilene Pieter

• Johan Vreugdenhil
    Vice-voorzitter en secretaris

• Ricky Sonai

• Sander Wolter

• Johnn Smit

• Cornelis Fix

• Bart van den Bogert
    Lid van de Ondernemingsraad vanaf februari 2023

• Andy Santoso
    Lid van de Ondernemingsraad tot en met oktober 2023

• Leo van Gerven
    Lid van de Ondernemingsraad tot en met oktober 2023

• Pelin Gürler
    Lid van de Ondernemingsraad tot en met januari 2023

Tot slot

De ondernemingsraad kijkt met tevredenheid terug op 2023. De verstandhouding met de directie en de raad van commissarissen is onverminderd goed. Evenals de onderlinge samenwerking tussen de leden. De leden vullen elkaar aan en houden elkaar scherp. Tot slot een woord van dank voor alle medewerkers die met hun inzet, betrokkenheid, professionaliteit en betrouwbaarheid wederom een grote bijdrage geleverd hebben aan het succes van N.V. Juva.